שאלות ותשובות


תהליך אבחון מת"ל

כיצד אדע האם יש לי לקות למידה ו/או הפרעת קשב וריכוז?
על מנת לבדוק קיומה של לקות למידה או הפרעת קשב, יש לערוך אבחון. ביחידת התמיכה בסטודנטים עם ליקויי למידה באוניברסיטה העברית(הייפר לינק) נערכים כל האבחונים, הנדרשים לאיתור לקויות למידה והפרעות קשב. האבחון נערך על-ידי מערכת ממוחשבת (מת"ל)- מערכת כלל-ארצית ותוקפה קביל הן לבחינה הפסיכומטרית והן לכל האוניברסיטאות והגופים האקדמיים בארץ.
עברית אינה שפת האם שלי. האם בכל זאת לגשת לאבחון באמצעות מת"ל?
במקרה זה כדאי להתייעץ עם איש מקצוע במכון האבחון שבו אתם מעוניינים לבצע האבחון. ייתכן שיוצע לכם להירשם לאבחון ולהשלים את תהליך ההרשמה, כדי שיהיה אפשר לבדוק ביסודיות את שאלת ההתאמה. עולים ותיקים הזקוקים לאבחון לצורך קבלת התאמות, על רוב יכולים לגשת לאבחון באמצעות מת"ל.
יש לי מגבלה רפואית/ נפשית האם בכל זאת לגשת לאבחון באמצעות מת"ל?
במקרה זה כדאי להתייעץ עם איש מקצוע במכון האבחון שבו אתם מעוניינים לבצע האבחון. רצוי להצטייד במכתב מהרופא המטפל/ פסיכולוג.
הקושי שלי הוא בעיקר במבחנים, ואני מתקשה להשיג ציונים המשקפים את הידע שלי. האם כדאי לעשות אבחון באמצעות מת"ל?
סטודנטים רבים סובלים מקשיים הקשורים במבחנים: קשיים בלמידה לקראת המבחן, לחץ וחרדה בעת המבחן, קושי לענות על שאלות המבחן בזמן המוקצב, חשים כי הם יודעים את החומר אך מתקשים לבטא את ידיעותיהם במבחן. אם קושי מסוג זה הוא הקושי העיקרי שלכם, ואין לכם קשיים לימודיים אחרים או הפרעת קשב מאובחנת, נראה שאין טעם לפנות לאבחון במת"ל. מת"ל נועדה לאבחון לקויות למידה והפרעת קשב וריכוז. אין אפשרות לאבחן באמצעותה בעיות הקשורות להכנה לא יעילה למבחן, לחרדת מבחן או לקשיים בניהול הזמן במבחן. כדאי לדעת כי ברוב המוסדות האקדמיים לא ניתן לקבל תוספת זמן במבחנים בשל בעיות אלה, אך אפשר לפנות לדיקנט הסטודנטים לקבלת סיוע בענין זה.
באיזה מכון מומלץ לגשת לאבחון באמצעות מת"ל?
ברוב המקרים מומלץ לבחור את מכון האבחון מתוך רשימת המכונים המופיעה באתר של המרכז הארצי לבחינות והערכה, על פי הקִרבה למקום מגוריכם. יחד עם זאת, אם אתם זקוקים לשירותים נוספים (כגון השלמה של אבחון פסיכולוגי, אבחון משולב עברית-רוסית, חוות דעת עבור מוסד בחו"ל), ייתכן שתעדיפו לפנות לאבחון במכון המספק שירותים אלה.
יש לי קשיים חמורים בכתיבה. האם כדאי שאכתיב לאדם אחר את התשובות לשאלון לפונה?
לא. גם אם אתם מתקשים מאוד בכתיבה, חשוב שתמלאו את השאלון בעצמכם (למעט החלקים שנועדו למילוי של אחד ההורים). במקרה שהמאבחנת לא תצליח לפענח את הכתוב בשאלון, היא תפנה אליכם לקבלת הבהרות.
האם ניתן לגשת לאבחון חלקי, רק לצורך התאמות באנגלית?
לא. האבחון במת"ל מבוסס על תוצאות התפקוד במכלול מבחנים.

קבלת התאמות במבחנים אקדמיים

אם בעבר קיבלתי התאמות, האם זה מבטיח שאקבל אותן גם בהמשך?
לא. לכל מוסד קריטריונים משלו למתן התאמות. הקריטריונים למתן התאמות בהשכלה הגבוהה (בבחינה הפסיכומטרית ובמוסדות להשכלה גבוהה) אינם הקריטריונים למתן התאמות בבחינות הבגרות.
האם מוסד הלימודים מחוייב לקבל את המלצות המאבחנת?
לא. המלצות המאבחנת הן רק המלצות. לכל מוסד נתונה הזכות לקבוע את ההתאמות על פי שיקוליו ומדיניותו. ההחלטה הסופית בדבר מתן התאמות שמורה לוועדה מקצועית הפועלת בכל מוסד. יחד עם זאת, במקרה שהמלצות המאבחנת נדחו על ידי מוסד הלימוד, מומלץ לברר עם המוסד את הסיבה לדחייה. לאחר הבירור, תוכלו לדון עם המאבחנת באפשרות לערער על ההחלטה.

הגשת בקשה לתנאים מותאמים בבחינה הפסיכומטרית

האם מכון האבחון מטפל בהגשת הבקשה?
לא. הטיפול בהגשת הבקשה הוא באחריותכם.
כמה זמן לפני הבחינה הפסיכומטרית כדאי לפנות לאבחון?
ההרשמה לבחינות המותאמות מסתיימת כחודש וחצי לפני מועד הבחינה ומומלץ להגיש את הבקשה לתנאים מותאמים כחודש וחצי לפני כן, בסך הכול שלושה חודשים לפני מועד הבחינה. תהליך האבחון עצמו אורך בדרך כלל בין ארבעה לשישה שבועות. בעת הפנייה למכון האבחון, חשוב לציין כי האבחון נחוץ לכם לצורך הגשת בקשה לתנאים מותאמים בבחינה הפסיכומטרית, ולוודא כי אכן יש אפשרות לסיים את תהליך האבחון במועד.
נמצאתי לקוי למידה באבחון, אך בקשתי לקבלת התאמות בבחינה הפסיכומטרית נדחתה. מה עושים?
דחיית הבקשה אינה נובעת בהכרח מדחיית מסקנות האבחון. ייתכן שלא אושרו לכם תנאים מותאמים בבחינה הפסיכומטרית בגלל סיבה אחרת, לדוגמה, מפני שהלקות שנמצאה אינה צפויה לפגוע פגיעה ניכרת בתפקודכם בבחינה הפסיכומטרית; או מפני שאי-אפשר לעקוף את התפקוד הלקוי אצלכם מפני שתפקוד זה אמור להימדד בבחינה. במכתב שקיבלתם מן היחידה לבחינות מותאמות במרכז הארצי לבחינות ולהערכה מפורטות הסיבות שבגללן נדחתה בקשתכם. אם מצאתם שהיחידה לבחינות מותאמות חולקת על האבחנה שגיבשה המאבחנת, תוכלו לפנות אל המכון שבו נעשה האבחון, בצירוף מכתב הדחייה. שם תוכלו לדון עם המאבחנת באפשרויות העומדות לפניכם.
האם נתוני האבחון חסויים?
עצם הפנייה לאבחון אינה חסויה לחלוטין. פרטיכם (השם ומספר הזהות בלבד) נשמרים במערכת רישום אינטרנטית הנגישה לכל מכוני האבחון של מת"ל. עם זאת, תוצאות האבחון חסויות ונמסרות לידיכם בלבד. התוצאות עשויות לשמש לצרכי מחקר, בהשמטת כל הפרטים המזהים ומתוך שמירה מלאה על אלמוניותכם.
לכמה זמן האבחון תקף?
ברוב המוסדות האבחון תקף ל-5 שנים.
האם האבחון תקף לצורך קבלת התאמות באוניברסיטאות בחו"ל?
הבירור בנוגע לקבילות של אבחון מת"ל במוסדות לימוד בחו"ל הוא באחריותכם ועליכם לעשותו עם מוסד הלימוד הרלוונטי. לעתים תידרש הרחבה מעבר לאבחון מת"ל או התאמה של מבנה חוות הדעת לדרישות מוסד הלימוד. חשוב לתאם זאת מראש עם המכון שבו ייעשה האבחון. לאחר האבחון במת"ל תצטרכו לטפל בתרגום דוח האבחון לאנגלית. לאחר התרגום עליכם להחזיר את הדוח המתורגם למכון האבחון כדי שהמאבחנת תחתום כי היא מאשרת את נכונות התרגום. הליך זה כרוך בתשלום נוסף. אפשרות אחרת, לרוב יקרה יותר, היא לפנות לנוטריון לאישור נכונות התרגום.

לקויות למידה באוניברסיטה העברית

האם להיותי בעל.ת לקות למידה השפעה על סיכויי הקבלה לאוניברסיטה?
בזמן ההרשמה לאוניברסיטה המועמד אינו מתבקש להצהיר על לקות הלמידה. המידע לגבי הלקות הינו דיסקרטי ומועבר אך ורק למזכירויות ההוראה לצורך פיקוח על מתן ההתאמות.
אילו אבחונים תקפים באוניברסיטה העברית?
אבחון תקף ייחשב אבחון שנעשה בחמש השנים האחרונות על-ידי מאבחן מוכר על-פי נוסח החוק. כלומר: אבחון שנעשה על-ידי מאבחן בעל תואר שני MA בלקויות למידה ממוסד אקדמי מוכר, או אבחון, שנעשה על-ידי פסיכולוג מומחה, שעבר הכשרה לאבחון לקויות למידה. לעניין קשב וריכוז יתקבל אבחון של פסיכיאטר ו/או נוירולוג מומחים לנושא הפרעות קשב וריכוז, אך המלצות לגבי התאמות ניתנות רק לאחר אבחון דידקטי מלא. אבחוני קשב שנעשו ע"י גורמים רפואיים בלבד אינם תקפים לצורך מתן התאמות.
האם אבחון מתקופת התיכון תקף?
מועד עריכת האבחון לא יעלה על חמש שנים, לכן, גם אבחון שנערך בתקופת הלימודים בתיכון יכול להיות תקף ובלבד שתוקפו אינו עולה על חמש שנים.
על פי מה נקבעות ההתאמות בבחינות באוניברסיטה העברית?
ההתאמות מותאמות לסוג הלקות, למידת חומרתה, לדרישות המקצוע הנלמד בפקולטה ולמידת הישימות של ההתאמה במסגרת האוניברסיטה. חשוב להדגיש כי האוניברסיטה שומרת לעצמה את הזכות שלא לקבל את המלצות דו"ח האבחון, כולן או מקצתן, או לדרוש מן התלמיד אבחון נוסף.
לכמה זמן תקף האישור לבחינה בתנאים מותאמים שניתן על-ידי הפקולטה?
אישור הניתן על-ידי ועדת ההוראה תקף שלוש שנים.
האם אני חייב.ת לדווח לאוניברסיטה על כך שיש לי ליקויי למידה?
לא, אין חובה לדווח לאוניברסיטה על ליקויי למידה. עם זאת, יחידת התמיכה בסטודנטים עם לקויי למידה ממליצה על פנייה ליחידה על-מנת לקבל הסבר על השירותים השונים הניתנים בה, ועל אפשרויות העזרה המתאימות להם באופן אישי. חשוב לציין כי ביחידת התמיכה לסטודנטים עם ליקויי למידה נשמרת סודיות, כפי שמקובל במקצועות טיפוליים.